ویرایش محتوا

بلوغ زودرس چیست + درمان بلوغ زودرس

درمان بلوغ زودرس به دلیل جلوگیری از عوارض شدید آن ضرورت دارد. کودکان روحیه بسیار حساسی دارند، بنابراین در صورت بروز زودهنگام علائم بلوغ ممکن است از نظر جسمی و روحی به کودک لطمه وارد شود. بنابراین پیگیری روند درمان بلوغ زودرس اهمیت بسیار زیادی برای کودکان دارد. گاه در برخی از وارد نیازی به درمان نیست و تنها باید به کودک فرصت داده شود تا این مرحله را سپری کند.

بلوغ زودرس نوعی اختلال است که باید درمان آن به درستی انجام گیرد. امروزه روش های درمانی بسیار مختلف برای این اختلال وجود دارد. مشاوره بلوغ زودرس برای درمان فرزند بسیار موثر است. علاوه بر این مراجعه به مشاور باعث کاهش نگرانی های والدین نیز خواهد شد.

بلوغ زودرس چیست

بلوغ یک مرحله طبیعی از زندگی انسان است که گاه ممکن است بنا به دلایلی از زمان موعد زودتر رخ دهد که در چنین شرایطی، درمان بلوغ زودرس اهمیت پیدا خواهد کرد. سن بلوغ در دختران بین 8 تا 13 سال و در پسران بین 9 تا 14 سال است.

بلوغ زودرس باعث می شود که استخوان های فرد خیلی زودتر از زمان طبیعی رشد کنند و این موضوع باعث ابتلا افراد به سرطان و یا بسیاری از بیماری های دیگر می شود. بدن تنها در سن نوجوانی می تواند این تغییرات را بپذیرد. بنابراین ایجاد این تغییرات در سنین کودکی ممکن است، پیامدهای ناخوشایندی به دنبال داشته باشد.

پسران و دخترانی که به بلوغ زودرس می رسند زودتر از همسن و سالان خود، بلوغ جنسی را تجربه می کنند. چهره کودکان با بلوغ زودرس تغییر خواهد کرد و استخوان و عضلات آن ها نیز رشد چشمگیری پیدا می کند. بلوغ زودرس در دختران و پسران زمینه ساز مشکلات روحی بسیار زیادی می شود. برهمین اساس والدین باید به روان فرزندان خود توجه ویژه ای داشته باشند.

عوارض اختلالات روحی، همواره زندگی فرد را دچار مشکل می کند. بنابراین والدین باید توجه ویژه ای به سلامت روانی فرزندان خود داشته باشند. فرزندان لایق آینده شاد و آرامی هستند. بلوغ، دوره حساسی است که باید در زمان تعیین شده رخ دهد. در غیر این صورت مشکل ساز خواهد شد که گاه والدین به دلیل بی اطلاعی به آن توجه نمی کنند. در حالی که فرزند ممکن است از این موضوع رنج ببرد.

این مطلب را هم مطالعه کنید :  اختلالات یادگیری و درمان آن در کودکان به چه صورت است؟

علائم بلوغ زودرس

اگر علائم بلوغ جسمی به صورت زود هنگام در پسران و دختران دیده شود، آنگاه بلوغ زودرس اتفاق افتاده است. دلایل بسیار متعددی برای بلوغ زودرس وجود دارد. بلوغ زودرس نوعی اختلال محسوب می شود به همین خاطر یکسری پیامد هایی برای دختران و پسران به دنبال خواهد داشت. بر همین اساس درمان بلوغ زودرس اهمیت بسیار زیادی دارد.

هنگام مشاهده علائم بلوغ برای شروع درمان بلوغ زودرس باید به پزشک مراجعه کنید. علائمی مثل بم شدن صدا و رویش موی صورت در بلوغ زودرس پسران شایع است. علاوه بر این نعوظ و انزال، بزرگ شدن بیضه و آلت تناسلی نیز از دیگر علائم بلوغ زودرس پسران است. دختران نیز معمولاً دچار شروع زودهنگام قاعدگی و رشد پستان می شوند.

والدین، مشاورین مدرسه، معلمان و … باید در مورد بلوغ زودرس اطلاعات کافی داشته باشند تا در صورت مشاهده علائم بلوغ زودرس در دختران و پسران در حداقل زمان ممکن پیگیری های لازم را انجام دهند. اگر روند درمان بلوغ زودرس سریعاً انجام شود آنگاه دیگر مشکلی کودک را تهدید نخواهد کرد.

درمان بلوغ زودرس

درمان بلوغ زودرس زمانی اهمیت پیدا می کند که سرعت پیشرفت آن بالا باشد و دختر یا پسر دچار مشکلات جسمی و روحی شود. زیرا بلوغ زودرس علاوه بر جسم در روحیه دختران و پسران نیز مشکل ایجاد می کند. این افراد معمولاً از زودتر بزرگ شدن اندام های خود به نسبت سایر دوستان و همکلاسی های خود، ناراحت و مضطرب می شوند.

امروزه یکسری داروهای موثر برای کاهش سرعت روند بلوغ زودرس تجویز می شود که به کمک این داروها تولید هورمون های تناسلی کنترل شده و از بلوغ زودرس کودک جلوگیری می شود. معمولاً برای درمان بلوغ زودرس نیازی به انجام جراحی نیست مگر اینکه علت آن رشد تومورهای مغزی باشد.

این مطلب را هم مطالعه کنید :  نحوه ارتباط با کودک

معمولاً فرزندان به هنگام بلوغ زودرس، سوالات بسیاری در مورد تغییراتی که در بدن آن ها در حال وقوع است از والدین می پرسند که والدین برای بهتر راهنمایی کردن فرزند خود بهتر است به روانشناس مراجعه کنند. مرکز مشاوره بصیرت نوین با ارائه بهترین خدمات، والدین و فرزندان را در جهت حل این مشکل یاری می کند.

مشاوره بلوغ زودرس

امروزه والدین بسیار زیادی نگران بلوغ زودرس فرزندان خود هستند. آنها همواره به دنبال راهکارهای موثر برای درمان بلوغ زودرس هستند. کودکان در سنین پایین آمادگی ورود به دنیای بزرگسالی را ندارند، بنابراین بهتر است با درمان بلوغ زودرس به آن ها کمک شود.

درمان بلوغ زودرس در اصفهان نیز توسط بهترین مشاوران و متخصصان امکان پذیر است. گاه بلوغ زودرس باعث ایجاد افسردگی در کودکان می شود و در روند تحصیل آن ها اختلال جدی ایجاد می کند. علاوه بر این گاه ممکن است، کودک از ارتباط با دیگران اجتناب کند و فردی منزوی و گوشه گیر شود. بر همین اساس والدین باید برای جلوگیری از مشکلات روحی در فرزند خود به دنبال راهکار باشند.

مشاوره بلوغ زودرس می تواند زندگی کودک را در جهتی سالم و رو به رشد هدایت کند و از ایجاد افکار و انرژی های منفی در کودک جلوگیری نماید. مشاوره بلوغ زودرس قدرت بسیار بالایی در روند درمان کودک دارد. بنابراین نباید از اهمیت مشاوره غافل شد. والدین باید در این دوران، ارتباط بسیار نزدیکی با فرزندان خود داشته باشند و سعی کنند به آن ها حس خوبی منتقل کنند.

چالش های بسیار زیادی در دوره نوجوانی رخ می دهد که این چالش ها زندگی آینده کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهند. زیرا منشا بسیاری از مشکلات روحی در کودکی و نوجوانی دیده می شود. مشاوره علاوه بر فرزندان به والدین نیز کمک می کند تا چگونه با فرزند خود ارتباط برقرار کنند و رابطه صمیمی و دوستانه ای با او داشته باشند. مشاوره روانشناسی در دوران حساس کودکی و نوجوانی باعث حفظ آرامش والدین و فرزندان خواهد شد.

این مطلب را هم مطالعه کنید :  مشاوره لکنت زبان کودکان در اصفهان

روانشناسی دوران بلوغ پسران

بیماری های زمینه ای در ایجاد بلوغ زودرس در پسران نقش بسیار چشمگیری دارند. البته مواردی مثل ژنتیک، اختلالات تیروئیدی، ساختار مغز، تومورهای مغزی، غدد فوق کلیوی و … نیز در بلوغ زودرس تاثیر دارند.

کودکان با بلوغ زودرس معمولاً خجالتی می شوند و گاه از سوی دوستان و همکلاسی های خود مورد اذیت و آزار قرار می گیرند. تمامی این موارد در روحیه کودکان تاثیر منفی می گذارد. بنابراین روانشناسی دوران بلوغ پسران می تواند راه حل مناسبی برای گذراندن دوران بلوغ و داشتن آینده ای شاد و سالم باشد.

بسیاری از والدین به دلیل عدم داشتن اطلاعات کافی در مورد درمان بلوغ زودرس و علائم آن نمی توانند برخورد صحیحی با فرزند خود داشته باشند. بر همین اساس معمولاً رابطه خود را با پسر و یا دختر خود خراب می کنند و از او دور می شوند. روانشناس کودک و نوجوان می تواند والدین و فرزندان را در راستای درمان بلوغ زودرس راهنمای کند و از تشدید عوارض این اختلال جلوگیری کند.

مرکز مشاوره بصیرت نوین، بهترین انتخاب برای روانشناسی دوران بلوغ پسران است. روانشناس با در نظر گرفتن شرایط جسمی و روحی پسران، خیلی بهتر از هر کس دیگری می تواند راهکارهای سالم برای درمان بلوغ زودرس تجویز کند. مشاوره بلوغ پسران فرصتی مناسب برای برقراری ارتباط نزدیک تر با پسران است؛ زیرا بسیاری از پسران از گفتگو با والدین در مورد مشکلات این دوره اجتناب می کنند.

 

به این مطلب امتیاز دهید.
دسترسی سریع

> مشاوره تحصیلی و کنکور

> مشاوره کودک و نوجوان

> مشاوره خانواده و ازدواج

> مهاجرت تحصیلی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمام زمینه ها ، به دانش چندین ساله ما نیاز داشتید می توانید با  با ما در ارتباط باشید  تا از مزایای مشاوره حضوری مرکز مشاوره بصیرت نوین بهره مند گردید. همچنین می توانید از طریق فرم ارتباط با ما، پیام ها و انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید. 

 

تمامی حقوق این سایت متعلق به بصیرت نوین می باشد ©