ویرایش محتوا

درمان لجبازی کودکان | مشاوره لجبازی کودکان

کودکان لجباز دارای یک خصوصیت خاص می باشند که نمی توانند به صحبت ها و دستورات والدین خودشان عمل کنند و معمولا از این دستورات پیروی نمی کنند. سرپیچی کردن از دستورات با پرخاشگری، یکی از مشکلات والدین با کودکان لجباز است. اگرچه لجبازی در کودکان، اتفاق بسیار غیر طبیعی نیست! اما به هر حال، می توان با درمان لجبازی کودکان، این مشکل را تا حد زیادی برطرف کرد تا لجبازی به بازه های سنی بالاتر منتقل نشود.

در این مقاله سعی داریم در رابطه با نحوه درمان لجبازی کودکان صحبت کنیم و نحوه برخورد با کودکان لجباز را آموزش دهیم.

چرا کودکان لجباز می شوند؟

یکی از سوالات رایج میان والدین این است که چرا کودکان لجباز می شوند؟ به طور کلی، لجبازی یک خصوصیت ارثی نیست که انتظار داشته باشیم چون والدین در کودکی لجباز نبوده اند، کودکان نیز در کودکی لجباز نشوند. به هر حال لجبازی کودکان نشانه عملکرد نادرست والدین و یا نزدیکان کودکان است. سن لجبازی کودکان، کاملا نامحدود است. یعنی حتی کودکان از بدو تولد نیز می توانند لجباز شوند.

معمولا کودکان در اثر قوانین مختلفی که برای آن ها وضع می شوند، فشار زیادی را تحمل می کنند. این فشار وارد شده بر روی روح و روان کودکان لجباز اثر می گذارد و یک واکنش متقابل در ذهن کودکان ایجاد می کند که به حرف های والدین خودشان گوش ندهند.

اگر دقت کنید، بیشتر کودکانی لجبازی می کنند که زیر نظر والدین سخت گیر، تربیت شده اند. بنابراین، یکی از دلایل لجبازی کودکان، تربیت نادرست والدین و در نظر گرفتن قوانین بسیار سخت گیرانه برای کودکان است.

یکی دیگر از دلایلی که باعث بروز لجبازی در کودکان می شود، الگو گرفتن از والدین است. برخی از والدین در منزل با یکدیگر لجبازی می کنند و این موضوع باعث می شود که کودکان از والدین الگو بگیرند و لجبازی را شروع کنند.

این مطلب را هم مطالعه کنید :  کتاب هوش عاطفی کاربردی – حسین لشکری و اصغر نوری امامزاده ای

با کودک لجباز چه کنیم؟

با کودک لجباز چه کنیم؟ این سوالی است که برای بسیاری از والدین پیش می آید و متاسفانه دغدغه بسیاری از والدین است. نحوه برخورد با کودک لجباز در درمان لجبازی کودکان بسیار مهم است. والدین باید سعی کنند که در مقابل تصمیم های خودشان مصمم باشند و هرگز با گریه و ناراحتی کودک خودشان، از تصمیم خودشان برنگردند.

برای درمان لجبازی کودکان، باید ابتدا بدانید که چه رفتاری با کودک لجباز داشته باشید و چه کارهایی انجام دهید. در ادامه چند روش اصولی برای درمان لجبازی کودکان را ذکر می کنیم و نحوه برخورد با کودکان لجباز را توضیح می دهیم.

  • در برابر خواسته های کودک خود تسلیم نشوید!

متاسفانه، یکی از مشکلات والدین این است که به راحتی در برابر خواسته های کودک خودشان تسلیم می شوند. این موضوع باعث می شود که نتوانند در تصمیم و رفتار خودشان مصمم شوند. اگر کودک شما برای اینکه خواسته خود را به اجرا درآورد، گریه می کند و شما را کلافه می کند، باید صبر خود را بالاتر ببرید. نباید هرگز در برابر خواسته های مصرانه کودک خودتان کوتاه بیایید.

این کار باعث می شود که کودک شما برای اینکه حرف خود را به کرسی بنشاند، هر بار داد و بیداد کند. ولی اگر پس از چند بار داد و بیداد و بی قراری کودک خود، در تصمیم خودتان مصمم بودید، قطعا نقش موثری را در درمان لجبازی کودکان ایفا کرده اید.

  • به کودک خود اجازه تصمیم گیری بدهید …

کودکان در سنین پایین نیاز به آزادی و تصمیم گیری دارند. به همین خاطر، همیشه سعی می کنند که برخلاف میل و خواسته والدین خودشان عمل کنند تا به خودشان اجازه آزادی بدهند. والدینی که کودک خود را بسیار محدود می کنند و اجازه تصمیم گیری به او نمی دهند، بیشتر شاهد بروز رفتارهای لجبازانه در کودک خودشان هستند.

این مطلب را هم مطالعه کنید :  بلوغ زودرس چیست + درمان بلوغ زودرس

یک راهکار لجبازی کودک این است که به او اجازه تصمیم گیری در میان انتخاب های محدود را بدهید. به طور مثال، اگر کودک شما در هنگام پوشیدن لباس لجبازی می کند، می توانید 2 لباس مناسب را به او پیشنهاد بدهید تا یکی از آن ها را انتخاب کند.

  • از نه گفتن خودداری کنید.

یکی از مهم ترین روش های درمان لجبازی کودکان، این است که از نه گفتن آن هم با دفعات زیاد خودداری کنید. به طور کلی، نه گفتن به کودک مشکلی برای کودک شما به وجود نمی آورد و حتی گاهی نیاز است که برخلاف میل کودک خودتان، به او نه بگویید.

ولی نه گفتن به معنای این نیست که همیشه با کودک خودتان مخالف هستید و فقط به معنای هم نظر نبودن با کودکتان است. به هر حال، کودکانی که هر روز کلمه «نه» را درباره مسائل مختلف می شنوند، بیشتر لجبازتر می شوند. بنابراین، سعی کنید که کمی کودک خود را آزاد بگذارید و فقط در صورت لزوم به او نه بگویید.

درمان لجبازی کودکان با بازی

یکی از روش های درمان لجبازی کودک، استفاده از بازی است. درمان لجبازی کودک با بازی، می تواند به کودکان آموزش دهد تا دیگر در برابر خواسته های خودشان مقاومت زیادی نداشته باشند و در عین حال، بتوانند با دستورات والدین کنار بیایند.

یکی از بهترین بازی ها برای درمان لجبازی کودکان، کمک گرفتن از حق انتخاب آن هاست. برای اجرای این بازی، نیاز دارید که در طول روز، یک سری درخواست های کودک خود را در قالب یک بازی اجرا کنید. به طور مثال، اگر کودک شما می خواهد لباس بپوشد و مثل همیشه، لباس مناسبی انتخاب نمی کند، می توانید با او یک بازی شروع کنید.

از او بخواهید که به بیرون از اتاق برود و چشم هایش را ببندد. سپس، چند لباس مناسب (حداکثر 3 عدد) را انتخاب کنید و بر روی تخت او بچینید. حالا کودک خود را صدا کنید. به او بگویید که می تواند یکی از لباس ها را انتخاب کند و آن را بپوشد. اجازه دهید که کودک در میان همان لباس های تعیین شده توسط شما، یک گزینه را انتخاب کند.

این مطلب را هم مطالعه کنید :  مشاوره لکنت زبان کودکان در اصفهان

اگر می خواهید، این بازی کمی جذاب تر به نظر برسد، می توانید زیر هر یک از لباس ها یک خوراکی کوچک قرار دهید تا کودک با انتخاب لباس مناسب، یک جایزه هم دریافت کند. این بازی های ساده را می توانید در رابطه با هر رفتار لجبازانه کودک اجرا کنید. به طور مثال، اگر کودک شما عادت دارد که در غذا خوردن لجبازی کند، می توانید به او 2 یا 3 گزینه پیشنهاد کنید تا انتخاب کند.

مشاور برای لجبازی کودک لازم است؟

مشاور برای لجبازی کودک، زمانی لازم است که والدین نحوه برخورد با کودک لجباز را نمی دانند. به هر حال، لجبازی کودکان، یک مشکل رفتاری است که با چند جلسه مشاوره درمان لجبازی کودکان، درمان می شود. بنابراین، در صورتی که احساس می کنید از رفتار کودک خودتان کلافه شده اید و نیاز دارید که با کودک لجباز خودتان برخورد مناسب تری داشته باشید، می توانید از مشاور برای درمان لجبازی کودک خودتان کمک بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم در رابطه با نحوه درمان لجبازی کودکان صحبت کنیم. طبق اطلاعات داده شده، لجبازی کودکان یک مشکل رفتاری است که با کمک جلسات مشاوره درمان می شود. اگر والدین بدانند که چگونه با کودک لجباز برخورد کنند، کودک لجباز درمان می شود.

پرخاشگری، ناراحتی و خشونت میان والدین و کودک می تواند باعث افزایش برخورد لجوزانه کودکان شود. به هر حال، می توان با درمان لجبازی کودکان و نحوه برخورد صحیح با کودکان لجباز، مشکل را برطرف کرد و تنش های خانواده را نیز کاهش داد.

به این مطلب امتیاز دهید.
دسترسی سریع

> مشاوره تحصیلی و کنکور

> مشاوره کودک و نوجوان

> مشاوره خانواده و ازدواج

> مهاجرت تحصیلی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمام زمینه ها ، به دانش چندین ساله ما نیاز داشتید می توانید با  با ما در ارتباط باشید  تا از مزایای مشاوره حضوری مرکز مشاوره بصیرت نوین بهره مند گردید. همچنین می توانید از طریق فرم ارتباط با ما، پیام ها و انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید. 

 

تمامی حقوق این سایت متعلق به بصیرت نوین می باشد ©