ویرایش محتوا

تست هوش کودکان (وکسلر) در اصفهان

انجام تست هوش کودک در اصفهان، یکی از راهکارهایی است که می توانید به کمک آن، از پتانسیل ها و ظرفیت های فرزندان خود آگاه شوید. برای این کار، می توان انواع مختلفی از آزمون ها را درنظر گرفت. از تست های ریون، کتل و یا آدمک گرفته تا تست وکسلر. در این مقاله با ما همراه باشید تا به آشنایی با تست وکسلر یا WAIS بپردازیم و با ساختار، نمرات و انواع آن بیشتر آشنا شویم.

تست هوش کودکان وکسلر در اصفهان چیست؟

 

در صورتی که نیاز به مشاوره رایگان به هر صورت تلفنی، آنلاین و حضوری دارید، لطفا فرم زیر را تکمیل کنید. همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

فرم مشاوره

 

یکی از آزمون هایی که می توانید از آن به عنوان تست هوش کودک در اصفهان استفاده نمایید، تست WAIS یا وکسلر است. این آزمون که با عنوان Wechsler Adult Intelligence Scale نیز شناخته می شود (مقیاس هوش بزرگسالان وکسلر)، برای تعیین بهره هوشی و توانایی های مرتبط با پردازش افکار در بزرگسالان، کودکان و نوجوانان به کار گرفته می شود. آزمون وکسلر اولین بار در سال 1955 توسط فردی به همین نام (یک روانشناس آمریکایی – رومانیایی) منتشر شد و اکنون دارای 5 نسخه می باشد. همچنین این آزمون براساس سطح سنی خود به 3 نوع تقسیم می شود که عبارتند از:

  • مقیاس هوش وکسلر بزرگسالان یا WAIS. این بخش مربوط به بازه سنی بالای 16 سال می شود.
  • مقیاس هوش وکسلر برای کودکان یا WISC. این بخش مربوط به بازه سنی 6 تا 16 سال می شود.
  • مقیاس هوش وکسلر برای پیش دبستانی و اولیه یا WPPSI. این بخش مربوط به بازه سنی 4 تا 6.5 سال می شود.
این مطلب را هم مطالعه کنید :  زودانزالی چیست؟ + راهکار های درمان

وکسلر به عنوان تست هوش کودک در اصفهان و سراسر جهان، از آزمون های مهم و پرکاربرد به شمار می آید که جامعه هدف آن را افراد 4 تا 89 سال تشکیل می دهند. روان شناسان برای ارزیابی هوش عمومی از این آزمون استفاده می کنند تا توانایی های کلامی و غیر کلامی (عملی) فرد را ارزیابی کرده و مشکل یادگیری او را بررسی کنند. دکتر دیوید وکسلر، منطق و اساس این آزمون را برای ارزیابی هوش کلی درنظر گرفته است و آن را “ظرفیت افراد برای یادگیری و درک محیط اطراف خود یا فائق آمدن بر آن” تعریف می نماید. یکی از نتایجی که می توان از این آزمون برداشت کرد، بررسی اختلاف هوش کلامی و عملی افراد است که می تواند بیانگر آسیب مغزی و اختلال در کارکرد عصب شناختی تلقی شود. همین کاربرد باعث می شود تا از آن برای بررسی هوش و رشد شناختی کودکان خردسال در سنین 4 الی 6 سال نیز استفاده شود.

مقیاس و دسته بندی تست هوش وکسلر کودکان

مقیاس بندی وکسلر به عنوان یک تست هوش کودک در اصفهان و جهان، براساس سطح سنی افراد متفاوت خواهد بود. در این خصوص می توان آن را به دو بخش تقسیم کرد که شامل موارد زیر هستند:

  • کودکان زیر 4 سال: در این رده سنی، نمره IQ افراد براساس 3 شاخص یعنی درک کلامی، فضایی بصری و حافظه کاری سنجیده می شود.
  • کودکان بالای 4 سال: در این رده سنی، نمره IQ افراد براساس 5 شاخص یعنی درک کلامی، فضایی بصری، استدلال سیال، حافظه کاری و نیز سرعت پردازش سنجیده می شود.
  • در صورتی که نیاز به مشاوره رایگان به هر صورت تلفنی، آنلاین و حضوری دارید، لطفا فرم زیر را تکمیل کنید. همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

    فرم مشاوره

شما والدین گرامی می توانید برای آگاهی از ظرفیت ها و مشاهده پتانسیل فرزندان خود، از تست وکسلر در اصفهان به صورت حضوری استفاده کنید. خدمات روان شناسی مرکز مشاوره بصیرت نوین، آماده انجام این تست به صورت حضوری می باشد.

آشنایی با تست هوش کودکان وکسلر

نحوه نمره دهی و نتایج آن در آزمون تست هوش وکسلر؟

به طور کلی، نمره دهی در آزمون وکسلر به عنوان یک تست هوش کودک در اصفهان، از 0 الی 160 می باشد. اگر بخواهیم براساس نتیجه ای که در این آزمون دریافت می کنید، وضعیت هوشی شما را طبقه بندی کنیم می توان به جدول زیر اشاره کرد که عبارت است از:

بازه نمره وضعیت توضیحات
نمره 69 و پایین تر فوق پایین 2.2 درصد از جمعیت
نمره 70 – 79 خیلی پایین 6.7 درصد از جمعیت
نمره 80 – 89 پایین تر از متوسط 16.1 درصد از جمعیت
نمره 90 – 109 متوسط 50 درصد از جمعیت
نمره 110 – 119 بالاتر از متوسط 16.1 درصد از جمعیت
نمره 120 – 129 خیلی باهوش 6.7 درصد از جمعیت
نمره 130 به بالا فوق باهوش 2.2 درصد از جمعیت

پس از انجام تست هوش کودک در اصفهان با آزمون وکسلر، اختلاف بین نمره هوش کلامی و غیر کلامی مشخص خواهد شد. در این حالت، وضعیت اختلال های ذهنی و آسیب های مغزی به شرح زیر می باشند:

  • اگر تفاوت آن چیزی در حدود 12 – 15 باشد، ناهنجاری اندکی در عملکرد نیمکره راست یا چپ مغز وجود دارد.
  • اگر این مقدار بیش از 15 – 25 باشد، در صورتی که نمره هوش کلامی بیشتر از هوش غیرکلامی است، نشانه ناهنجاری در عملکرد نیمکره راست می باشد. در حالت برعکس، نشانه ناهنجاری در عملکرد نیمکره چپ است.

آشنایی با انواع تست وکسلر

 

پرسش های متداول

در انتها راجع به پرسش هایی که ممکن است شما کاربران پیرامون موضوع تست هوش وکسلر، به عنوان یک تست هوش کودک در اصفهان داشته باشید، می توان گفت:

  • آخرین نسخه از آزمون وکسلر مربوط به چه تاریخی است؟

نسخه پنجم این آزمون، در آخرین حالت خود در سال 2014 منتشر شده است.

  • به طور کلی چند نوع تست هوش وکسلر با توجه به سطوح سنی برای افراد وجود دارند؟

همانطور که در متن پیرامون این تست هوش کودک در اصفهان توضیح داده شد، 3 نوع تست هوش وکسلر وجود دارد که براساس سطوح سنی تقسیم می شوند. بزرگسالان (بیش از 16 سال)، کودکان (4 – 6) و نوجوانان (6 – 16 سال).

  • انحراف معیار و میانگین نمرات تست وکسلر چقدر است؟

مقدار میانگین نمراتی که برای این آزمون درنظر گرفته شده اند، عدد 100 بوده و انحراف معیار در آن نیز 15 درنظر گرفته می شود.

  • هدف از انجام تست وکسلر در کودکان و نوجوانان چیست؟

والدین باید به این نکته توجه کنند که هدف از انجام این تست هوش، تنها برای درک و آگاهی از نقاط ضعف و توانایی های کودکان می باشد.

شما کاربران می توانید در صورت هر گونه پرسش و ابهام در خصوص تست وکسلر در اصفهان، از طریق بخش گزینه چت (پایین سمت راست) در سایت بصیرت نوین، آن را با مشاورین ما در میان بگذارید.

پرسش های متداول تست وکسلر کودکان

این مطلب را هم مطالعه کنید :  7 راهکار افزایش ساعت مطالعه
دسترسی سریع

> مشاوره تحصیلی و کنکور

> مشاوره کودک و نوجوان

> مشاوره خانواده و ازدواج

> مهاجرت تحصیلی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمام زمینه ها ، به دانش چندین ساله ما نیاز داشتید می توانید با  با ما در ارتباط باشید  تا از مزایای مشاوره حضوری مرکز مشاوره بصیرت نوین بهره مند گردید. همچنین می توانید از طریق فرم ارتباط با ما، پیام ها و انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید. 

 

تمامی حقوق این سایت متعلق به بصیرت نوین می باشد ©