ویرایش محتوا

مشاوره تحصیلی متوسطه اول

یکی از مهم ترین انتخاب های افراد در روند تحصیل، انتخاب رشته در پایه متوسطه اول می باشد. در این مقطع افراد باید مراجعه به مشاوره تحصیلی متوسطه اول را در اولویت قرار دهند تا درگیر پیامد های انتخاب نادرست نشوند. پیامدهای انتخاب نادرست می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بی تفاوتی و بی انگیزه شدن
  • تضییع منابع اقتصادی و انسانی
  • کاهش اعتماد به نفس
  • شکوفا نشدن استعدادها
  • ناتوانی در ورود به بازار کار
  • نارضایتی شغلی و کاهش انگیزه
  • افزایش تعلل تحصیلی
  • نگرانی و اضطراب
  • افت تحصیلی
  • احتمال تغییر رشته
  • آسیب دیدن روابط

 

مشاوره تحصیلی در مرکز مشاوره بصیرت نوین چگونه است؟

 

از ملزومات انتخاب رشته مناسب مراجعه به مشاور تحصیلی می باشد. با مراجعه به مرکز مشاوره تحصیلی بصیرت نوین می توانید از مشاوره تحصیلی متوسطه اول رایگان برای انتخاب رشته ای مناسب بهره ببرید. مدرسه، مشاور، والدین، معلمان و غیره در انتخاب رشته دانش آموز نقش راهنما را دارند. دانش آموزان در قدم اول باید برای خودشناسی اقدام کنند. شما می توانید از خدمات مرکز مشاوره بصیرت نوین مانند مطالب کانال مشاوره تحصیلی دبیرستان این مرکز برای شناخت خود و علایقتان استفاده کنید. شما می توانید در کانال مشاوره تحصیلی متوسطه اول این مرکز نیز عضو شوید تا با استفاده از مطالب آن رشته مناسب خود را انتخاب کنید.

انتخاب کردن رشته تحصیلی امری شخصی، مسئولانه، نظام مند و آگاهانه است که نیاز به راهنمایی و مشاوره تخصصی دارد. انتخاب رشته یک فرآیند زمان بر است و قدم اول آن کسب اطلاعات است. حضور مشاور تحصیلی رایگان نهم در مرکز مشاوره بصیرت نوین یکی از ویژگی های منحصر به فرد این مرکز است. مرکز بصیرت نوین در روند مشاوره تحصیلی برای انتخاب رشته مواردی نظیر خودشناسی، هدف شغلی و مسیر تحصیلی برای رسیدن به شغل مورد علاقه را برای هر دانش آموز در نظر گرفته و مشخص می کند.

 

مشاوران تحصیلی چه مواردی را برای دانش آموزان شفاف سازی می کنند؟

 

این مطلب را هم مطالعه کنید :  دکتر حسین لشکری - مشاور تحصیلی، شغل و کنکور

مسائلی که در مراکز مشاوره تحصیلی دبیرستان توسط روانشناسان برای دانش آموزان شفاف سازی می شود، شامل موارد زیر است:

امکانات و محدودیت ها
توضیح کامل مشاغل
ارتباط گرایشات رشته با حوزه شغلی
شناخت و سنجش کامل ارزش ها، شخصیت، مهارت ها، استعدادها و علایق دانش آموز
انطباق ویژگی های شخصیتی فرد با رشته مورد نظر

 

سنجش توانایی علمی و علاقمندی های دانش آموز در روند مشاوره تحصیلی

 

مهم ترین ملاکی که در روند مشاوره تحصیلی در نظر گرفته می شود، انتخاب رشته مورد علاقه است. در مرکز مشاوره بصیرت نوین برای ارزیابی علاقه افراد از آزمون های هالند، استرانگ و آزمون های معتبر دیگر استفاده می شود. علاقه نداشتن دانش آموز به رشته انتخابی منجر به ترک تحصیل، عدم موفقیت در شغل، شکست در زندگی کاری و فرسایش شغلی خواهد شد.

 

یکی دیگر از ملاک های مهم در انتخاب رشته مناسب توانایی علمی دانش آموز است. در واقع استعداد و قدرت علمی شرطی مهم در انتخاب رشته است. دانش آموز بدون توانایی علمی راه دشواری در پیش خواهد داشت. والدین در این موقعیت نباید کمال گرا باشند زیرا کمال گرایی منجر به شکست خواهد شد. دانش آموزان برای شناسایی استعداد های خود میتوانند از آزمون های معتبری که توسط مشاوران تحصیلی مرکز مشاوره بصیرت نوین پیشنهاد می شود، استفاده کنند.

 

شخصیت فرد چه تاثیری در انتخاب رشته دارد؟

بین انتخاب رشته مناسب و شخصیت فرد ارتباط زیادی وجود دارد. شخصیت انسان مجموعه ای از خصایص و ویژگی هایی با الگوی نسبتا پایدار است. هالند معتقد است که افراد شغلی را انتخاب می کنند که با ویژگی های شخصیتی آنها مطابقت داشته باشد. در واقع انتخاب شغل بیانگر شخصیت افراد است. افرادی که در یک شغل و حرفه مشغولند، شخصیت و تاریخچه رشدی شبیه به هم دارند. رضایت شغلی افراد به همخوانی شخصیت و محیطی که در آن مشغول به کار هستند نیز بستگی دارد.

این مطلب را هم مطالعه کنید :  از چه زمانی برای کنکور شروع کنم ؟

 

مشاوره تحصیلی برای شناخت تیپ های شخصیتی مختلف

 

یکی از اهداف مرکز مشاوره بصیرت نوین شناخت و سنجش تیپ شخصیتی دانش آموزان و ارتباط آن با رشته انتخابی آنها می باشد. در ادامه این مقاله می توانید برخی از تیپ های شخصیتی و مشاغل مناسب آن ها را مطالعه کنید.

مشاوره تحصیلی برای تیپ جستجوگر

این افراد از توانایی و مهارت بالایی در دروس ریاضی و علوم برخوردارند. آنها از حل مسائل ذهنی و شناخت رازهای دنیا لذت میبرند. تیپ جستجوگر توانایی علمی، پژوهشی و قدرت پیش بینی دارد. آنها کار انفرادی را ترجیح می دهند و به مشاغل حوزه علوم، تکنولوژی و پژوهشی تمایل دارند.

 

مشاوره تحصیلی برای تیپ هنری


 این افراد جذب مشاغل هنری و حوزه ادبیات می شوند. آنها به فعالیت های آزادانه، مبهم و نامنظم علاقه دارند. همچنین آنها از روابط منظم و قاعده دار و محیط های اداری گریزانند. با دیگران روابط خوبی داشته و به سادگی احساس و عواطف خود را نشان می دهند.

 

 

تیپ شخصیتی اجتماعی

 

آنها به فعالیت و نفوذ اجتماعی اهمیت می دهند. به حل مسائل بر اساس احساسات تمایل کمتری دارند. به مهارت های جسمانی و کار با ابزار چندان تمایلی ندارند. روحیه ی همکاری و همیاری داشته و مسئول و بشر دوست هستند. آنها به مشاغل اجتماعی، آموزشی و بهزیستی مانند تدریس، پرستاری، روانشناسی، روحانی و گفتار درمانی جذب می شوند.

 

مشاوره تحصیلی برای تیپ شخصیتی جسور

 

آنها به مسائل علمی علاقه ای ندارند. برای آنها درآمد اقتصادی اولویت دارد. از کارهای دقیق و ریزه کاری گریزانند. بلندپرواز و اهل ریسک هستند. مهارت متقاعد کردن و اداره کردن دیگران را دارند. آنها بیشتر به مشاغلی که با سیاست، تجارت، فروش، مدیریت و بازاریابی سروکار دارد مانند بازاریاب، کارگزار بورس، مهندسی صنایع و تهیه کننده تلویزیون گرایش دارند.

 

تیپ قراردادی و محافظه کار

آنها به فعالیت ها و مشاغل قراردادی، دفتری و ساده مانند کارمندی و بانکداری علاقمند هستند. توانایی کارهای اداری و مالی را دارند. آنها اهل ریسک نبوده و دوستدار نظم و ترتیب هستند. همچنین به قوانین و مقررات نیز مقید می باشند. آنها نسبت به افراد دیگر به پول، نفوذ مادی و مقام حساسیت بیشتری داشته و به فعالیت های هنری و ورزشی تمایل کمتری دارند.

این مطلب را هم مطالعه کنید :  مشاوره آزمون تیزهوشان

 

 

وظایف مشاور مدرسه متوسطه اول چیست؟

 

همه ما به دنبال یک مشاور با انگیزه و با تجربه برای تدوین و اجرای یک برنامه تحصیلی برای کمک به دانش آموزان در زمینه رشد فردی، اجتماعی و تحصیلی هستیم. وظایف و مسئولیت‌ های مشاور تحصیلی مدرسه شامل انجام سنجش‌ هایی برای ارزیابی توانایی‌ های دانش ‌آموزان، کمک به دانش آموزان در برنامه‌ریزی تحصیلی و اطمینان از برخورداری دانش‌ آموزان از همه امکانات برای تبدیل شدن به بزرگسالانی موفق و سازگار با جامعه است.

 

مشاور تحصیلی که در مدرسه مشغول به کار است باید دلسوز، صبور و سازگار باشد. مشاور مدرسه باید دارای مهارت های لازم باشد تا بتواند به هر یک از دانش آموزان در مورد مسائل شخصی یا تحصیلی آنها مشاوره دهد.

 

وظایف مشاور مدرسه متوسطه اول شامل موارد زیر است:

 

  • گوش دادن به نگرانی های دانش آموزان در مورد شرایط اجتماعی، تحصیلی یا شخصی
  • ارائه حمایت و راهنمایی به دانش آموزان در مورد نحوه برخورد با مشکلات
  • میانجیگری و بهبود روابط بین دانش آموزان، والدین و معلمان
  • مشاوره فردی و گروهی در صورت نیاز
  • انجام ارزیابی برای تعیین نقاط قوت، ضعف، علایق و استعدادهای دانش آموزان
  • کمک به دانش آموزان برای بهبود مهارت های آنها
  • کمک به دانش آموزان برای شناخت اهداف شغلی
  • کمک به دانش آموزانی که به دنبال بورسیه هستند.
  • اجرای برنامه های درمانی مبارزه با سوء مصرف مواد
  • ارجاع دانش آموزان به سایر خدمات حمایتی و متخصصان سلامت روان در صورت نیاز

 

ممنون از شما 😊
دسترسی سریع

> مشاوره تحصیلی و کنکور

> مشاوره کودک و نوجوان

> مشاوره خانواده و ازدواج

> مهاجرت تحصیلی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمام زمینه ها ، به دانش چندین ساله ما نیاز داشتید می توانید با  با ما در ارتباط باشید  تا از مزایای مشاوره حضوری مرکز مشاوره بصیرت نوین بهره مند گردید. همچنین می توانید از طریق فرم ارتباط با ما، پیام ها و انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید. 

 

تمامی حقوق این سایت متعلق به بصیرت نوین می باشد ©