ویرایش محتوا

مشاوره جنسی کودک

یکی از مشکلات میان والدین تربیت جنسی کودک است. به هر حال، در گذشته والدین بر این باور بودند که نیازی به صحبت کردن در رابطه با مسائل جنسی با کودک نیست. اما امروزه، بسیاری از روانشناسان و پزشکان توصیه می کنند که حتما مشاوره جنسی کودک به خصوص در کودکانی که مشکلات جنسی دارند، انجام شود.

مشاوره مسائل جنسی در نوجوانان به نوجوانان و والدین برای رفع مشکلات جنسی، ارتباط های نامتعارف و … کمک می کند. بنابراین، نباید از نقش مشاوره در تربیت جنسی کودک غافل شد.

تربیت جنسی کودک لازم است؟

متاسفانه، در گذشته بسیاری از والدین علاقه ای به صحبت کردن در رابطه با مسائل جنسی با کودک خودشان نشان نمی دادند. هنگامی که کودک در رابطه با مسائل جنسی سوال می کرد، والدین او را سرزنش می کردند و سعی می کردند که پاسخی به سوال های کودک ندهند. شاید در گذشته، به دلیل عدم وجود فضای مجازی و اینترنت، کودکان جواب های سوال خود را پیدا نمی کردند و در همان سال های کودکی، این سوال ها در ذهن آن ها محو می شد؛ اما امروزه و با پیشرفت تکنولوژی، نمی توان از تربیت جنسیتی کودک غافل شد.

تربیت جنسی کودک باید بر اساس علم روز و نظر مشاوران و روانشناسان انجام شود. کودکان از سن 3 سالگی به بعد، آمادگی لازم برای شناختن یک سری تفاوت های جنسیتی را دارند. سوال ها و کنجکاوی های کودکان از همین سن شروع می شود و کودکان ممکن است که سوال های مختلفی در رابطه با مسائل جنسی بپرسند.

نحوه برخورد صحیح والدین با کنجکاوی های جنسی کودکان

متاسفانه، برخی از والدین سوال های جنسی کودکان را مانند یک سوال اشتباه و در عین حال زشت می دانند. حتی برخی از والدین هنگامی که کودک در رابطه با مسائل جنسی از آن ها سوال می کند، دچار نگرانی و تشویق می شوند و یک واکنش بد به صحبت کودک نشان می دهند.

این مطلب را هم مطالعه کنید :  کتاب هوش عاطفی کاربردی – حسین لشکری و اصغر نوری امامزاده ای

در تربیت جنسی کودک، مهم ترین نکته عدم پرخاشگری با کودک است. کودکی که بعد از پرسیدن سوال در رابطه با مسائل جنسی، واکنش بد از سوی والدین ببیند، قطعا برای اینکه پاسخ سوال خود را پیدا کند و به فضای مجازی روی می آورد و این موضوع اصلا برای یک کودک خوب نیست.

والدین نباید هیچ واکنش بدی به سوال های جنسی کودکان نشان دهند. چرا که این سوال ها، کاملا طبیعی هستند و همه کودکان در بازه های سنی مختلف این سوال ها را در ذهن خودشان دارند. والدین باید به گونه ای با کودک خودشان برخورد کنند که کودک با مادر یا پدر احساس صمیمیت کند و برای پرسیدن سوال های جنسی بعدی خودش هم به والدین خود مراجعه نکند، نه اینترنت و دوستان!

به طور مثال، اگر کودک شما می پرسد که چگونه بچه ها به دنیا می آیند؟ نباید به او بگویید که تا بزرگ شدی می فهمی! شما می توانید به او توضیح دهید که در رحم بانوان اتفاقی می افتد و کودک شروع به رشد در بدن مادر خودش می کند.

مشاوره جنسی کودک؛ با کودک خود در رابطه با مسائل جنسی چگونه صحبت کنم؟

والدین می توانند برای اطلاع از نحوه برخورد صحیح با کودکی که سوالات جنسی می پرسد، از مشاوره جنسی کودک کمک بگیرند. به هر حال، ممکن است که کنجکاوی های کودک در رابطه با مسائل جنسی آنقدر زیاد شود که والدین کلافه شوند و ندانند که برای رفع این کنجکاوی ها باید دقیقا چه کاری انجام دهند!

اول از همه باید بگوییم که کنجکاوی های کودکان در رابطه با مسائل جنسی کاملا طبیعی است. به همین خاطر، توصیه می شود که از ابتدای 3 سالگی، به کودکان در رابطه با مسائل جنسی توضیح داده شود و تربیت جنسی کودک آغاز شود.

مشاوره جنسی کودک به والدین کمک می کند تا بتوانند این سوالات و کنجکاوی ها کودکان را به طور صحیح مدیریت کنند و تربیت جنسی کودک خودشان را آغاز کنند. در صورتی که احساس می کنید، کودک شما سوال هایی می پرسد و شما نمی دانید که دقیقا به این سوالات چه پاسخی دهید، حتما از مشاوره جنسی کودک کمک بگیرید.

این مطلب را هم مطالعه کنید :  مشاوره لکنت زبان کودکان در اصفهان

مشاوره مسائل جنسی در نوجوانان و لزوم آن

سن نوجوانی، سن بلوغ است و کودکان در این سن متوجه یک سری تغییرات جسمی در بدن خودشان می شوند. نوجوانان در سنین پایین تر، نیاز دارند که مسائل جنسی را بدانند تا مورد تعرض و یا سوء استفاده قرار نگیرند. اما موضوع مهم تری که وجود دارد این است که نوجوانان در سن بلوغ، نیاز دارند که لذت های جنسی داشته باشند. ممکن است برای تجربه کردن لذت های جنسی نیز دست به کارهای خطرناک بزنند.

مشاوره جنسی کودک، اگر از همان ابتدای کودکی ارائه شود، کودک می تواند به خوبی در سن نوجوانی با مسائل جنسی کنار بیاید. اما به هر حال، در صورتی که تربیت جنسی کودک به صورت صحیح نباشد، می بایست که از خدمات مشاوره مسائل جنسی در نوجوانان کمک گرفت.

مشاوره جنسی در نوجوانان، می تواند به نوجوانان اعتماد به نفس بیشتری بدهد تا سوی روابط ناسالم نروند.

با خودارضایی کودک خودمان چه کنیم؟

یکی از مشکلات رایجی که در جلسات مشاوره جنسی کودک مطرح می شود، مشکل خود ارضایی کودک است. بسیاری از والدین نگران این هستند که کودکشان در طول شب خودارضایی می کند و نمی توانند جلوی آن را بگیرند. واقعیت این است که خود ارضایی در کودک کاملا طبیعی است. چرا که کودکان در سنین پایین به قصد تجربه کردن لذت خودارضایی این کار را انجام می دهند.

رفتار والدین در رابطه با خودارضایی کودکان بسیار حائز اهمیت است. والدین نباید خود ارضایی کودکان را به عنوان یک رفتار زشت و غیر عرف جلوه دهند. این کار باعث ایجاد حس گناه در کودک می شود. خوشبختانه، خود ارضایی در کودکان، خود به خود رفع می شود و جای نگرانی نیست.

این مطلب را هم مطالعه کنید :  ویژگی های رشدی کودکان 7 تا 11 سال

البته در صورتی که کودک شما پس از گذشت چند سال، هنوز هم خودارضایی می کند و نگران این موضوع هستید، می توانید از مشاوره مسائل جنسی کودکان کمک بگیرید تا با نحوه برخورد با کودک خودتان آموزش ببینید.

چه زمانی باید به مشاور جنسی کودکان مراجعه کنیم؟

یکی از ابهامات رایج میان والدین این است که نمی دانند چه زمانی باید برای دریافت خدمات مشاوره جنسی کودکان، به کلینیک های مشاوره مراجعه کنند. به طور کلی، جلسات مشاوره جنسی کودک و نوجوان، فقط به منظور درمان مشکلات جنسی نیست. بلکه شامل آموزش هایی است که به والدین کمک می کند تا بتوانند بدون نیاز به نگرانی، با سوالات و مسائل جنسی کودکان به درستی برخورد کنند.

بنابراین، اگر به تربیت جنسی کودک خود اهمیت می دهید و از طرفی نحوه برخورد با سوال های جنسی کودک خود را نمی دانید، توصیه می کنیم که به مشاوره جنسی کودک مراجعه کنید.

البته در مواردی مراجعه به کلینیک های مشاوره جنسی کودک، لازم می شود. به طور مثال، در صورتی که کودک دچار مشکلات جنسی نامتعارف، درگیر روابط جنسی اشتباه و … شده است، باید حتما برای رفع مشکلات به کلینیک های مشاوره مسائل جنسی در نوجوانان و کودکان مراجعه کنید.

سخن پایانی

چه بخواهیم چه نخواهیم، نحوه برخورد با کودکان نسل امروز، متفاوت از نحوه برخورد با کودکان نسل قبل است. چون کودکان نسل امروز به همه بسترهای ارتباطی مانند موبایل، اینترنت و … دسترسی دارند. به همین خاطر، نیاز است که به تربیت جنسی کودک خودمان توجه داشته باشیم و در صورت نیاز از جلسات مشاوره مسائل جنسی در نوجوانان و کودکان کمک بگیریم.

به این مطلب امتیاز دهید.
دسترسی سریع

> مشاوره تحصیلی و کنکور

> مشاوره کودک و نوجوان

> مشاوره خانواده و ازدواج

> مهاجرت تحصیلی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمام زمینه ها ، به دانش چندین ساله ما نیاز داشتید می توانید با  با ما در ارتباط باشید  تا از مزایای مشاوره حضوری مرکز مشاوره بصیرت نوین بهره مند گردید. همچنین می توانید از طریق فرم ارتباط با ما، پیام ها و انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید. 

 

تمامی حقوق این سایت متعلق به بصیرت نوین می باشد ©