ویرایش محتوا

آشنایی با درمان اضطراب جدایی در کودکان

درمان اضطراب های کودکان

درمان اضطراب جدایی در کودکان باید در سریعترین زمان ممکن صورت گیرد. در غیر این صورت ممکن است، کودک شما نتواند به درستی با همسالان خود ارتباط برقرار کند و همواره اضطراب و تنش بسیار شدیدی را در زندگی تجربه کند. گاه ممکن است کودکان به دلیل عدم درمان سریع این بیماری، دچار افسردگی شوند و مدام از افکار و احساسات خود رنج ببرند. اضطراب جدایی در واقع یک نوع ترس است که کودک، هنگام خداحافظی از والدین به آن دچار می شود. معمولاً این مشکل در سن مدرسه بیشتر دیده می شود. امروزه بسیاری از کودکان به دلیل تجربه روزهای قرنطینه کرونایی بیشتر در معرض اضطراب جدایی قرار دارند. بر همین اساس، والدین بسیار زیادی به دنبال روش های موثر برای درمان سریع این بیماری هستند.

اضطراب جدایی در کودکان

درمان اضطراب جدایی در کودکان، اهمیت بسیار زیادی دارد. اختلال جدایی در سنین کودکی بسیار شایع است که برای جلوگیری از آسیب های روانی باید در سریع ترین زمان درمان شود. این کودکان به هنگام خارج شدن از خانه و یا دور شدن از والدین و یا سایر افراد نزدیک دچار تنش و اضطراب می شوند. اضطراب و تنش این کودکان از حد عادی و نرمال خارج می شود و نزدیکان آن ها را نگران می کند.

درمان اضطراب جدایی در کودکان از طریق مداخلات روانشناسی و روانپزشکی قابل انجام است. البته اعضای خانواده و مسئولین مدرسه نیز باید در روند درمان، کمک کنند. برخی از افراد تمایل دارند تنها با استفاده از دارو و جلسات مشاوره این بیماری را برطرف کنند. در حالی که مشارکت خانواده نقش چشمگیری در حل این مشکل دارد و نمی توان از تاثیر آن چشم پوشی کرد.

مشاوره اضطراب جدایی در کودکان باید اصولی توسط فرد متخصص انجام شود. والدین می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اضطراب جدایی در کودکان و تسریع روند درمان آن به مرکز مشاوره بصیرت نوین مراجعه کنند. مشاوران بسیار توانمند و تحصیل کرده در این مرکز فعالیت دارند و به والدین جهت رفع این مشکل کودک خود، کمک شایانی می کنند.

این مطلب را هم مطالعه کنید :  باید‌ها و نباید های استفاده از فضای مجازی

مشاوره درمان اضطراب جدایی در کودکان، نقش بسیار چشمگیری در بهبود روند درمان آن ها دارد. گاه حتی با چند بار انجام جلسات روانشناسی، بسیاری از مشکلات و تنش های کودک برطرف می شود و انگیزه او برای رفتن به مدرسه و برقراری ارتباط با همسن و سالان خود بیشتر می شود. مشاوران با استفاده از علم و تخصصی که دارند، کودکان را در جهت رفع اضطراب های جدایی، کمک می کنند.

مرکز مشاوره بصیرت نوین، پروتکل درمان اضطراب جدایی در کودکان را نیز در اختیار والدین قرار می دهد. پروتکل درمان اضطراب جدایی در کودکان به والدین کمک می کند تا این بیماری را بهتر بشناسند و با علائم آن آشنا شوند. امروزه به کمک پروتکل درمان اضطراب جدایی در کودکان می توان، ریشه این مشکل را شناسایی کرد و سپس تاثیر ژن و سایر عوامل را بر تشدید این بیماری بررسی کرد.

روش های درمان اضطراب جدایی در کودکان

اولین مرحله برای درمان اضطراب جدایی در کودکان، شروع درمان فردی است. کودکانی که از اضطراب و ناامیدی بسیار شدیدی رنج می برند باید طی مراحلی روند درمان خود را شروع کنند. مسلماً انجام درمان فردی به مرور زمان، نتایج بسیار مثبتی را در بهبودی بیمار حاصل خواهد کرد و کمی علائم بیماری را کاهش می دهد. یکسری مهارت ها و توانایی ها باید به کودکان، آموزش داده شوند تا از طریق این مهارت ها کودک بتواند با اضطراب خود، مقابله کند.

والدین نیز خود یکی از مراحل درمان اضطراب جدایی از کودکان محسوب می شوند که باید جهت رفع این اختلال مشارکت بسیار زیادی داشته باشند. مشاور مدرسه بعد از دیدن علائم اضطراب جدایی باید سریعاً با کودک صحبت کند و به او کمک کند تا از حضور در محیط مدرسه هیچ نگرانی و اضطرابی نداشته باشد. در صورت عدم درمان کامل کودک، باید یکسری داروهای ضد افسردگی از طرف پزشک برای فرد تجویز شود.

این مطلب را هم مطالعه کنید :  ویژگی های رشدی کودکان 7 تا 11 سال

روش های خانگی نیز برای درمان این بیماری بسیار موثر هستند. والدین باید احساسات کودک خود را درک کنند. کودک با قرار گرفتن در محیط مدرسه، دچار تنش و استرس شدید می شوند. بنابراین والدین باید ابتدا آن ها را درک کنند و سعی کنند در مسیر حل این مشکل، تسلیم نشوند. والدین باید از نصیحت کردن کودکان تا حد زیادی پیشگیری کنند. آنها باید سعی کنند با آرامی با او صحبت کنند و همواره به او اطمینان دهند که چیزی امنیت او را به خطر نمی اندازد. اگر روش های درمان خانگی برای رفع این مشکل موثر واقع نشد باید به فکر مراجعه به روانشناس و مراکز مشاوره باشید. اضطراب جدایی در کودکان به دلیل دلبستگی نا ایمن در آن ها ایجاد خواهد شد. برهمین اساس والدین بهتر است از همان ابتدا شیوه های رفتاری خود را اصلاح کنند و کودک را در موقعیت های اجتماعی مختلف قرار دهند.

درمان اضطراب جدایی در مدرسه

والدین و مشاوران مدرسه باید با علائم اضطراب جدایی در کودکان، آشنایی کامل داشته باشند تا در صورت مشاهده علائم این بیماری بتوانند کمک های لازم را به کودکان، ارائه  دهند. کودکانی که تمایلی برای حضور در مدرسه ندارند و همواره کج خلقی می کنند، ممکن است به این بیماری دچار باشند. این کودکان از ارتباط با همسن و سالان خود نیز دوری می کنند. این کودکان از نداشتن عزت نفس نیز رنج می برند و نمی توانند در فعالیت های اجتماعی مدرسه شرکت کنند. معمولاً این افراد نمی توانند بر روی درس تمرکز کافی داشته باشند و اختلالات بسیار زیادی در یادگیری دروس دارند.

والدین برای درمان اضطراب جدایی در کودکان باید تصویر مثبت و روشنی از مدرسه برای فرزندان توصیف کنند تا آن ها را به محیط مدرسه علاقه مند نمایند. والدین باید قبل از حضور کودک در مدرسه به او اطلاع دهند که از طریق روش های مختلف می تواند با والدین خود در ارتباط باشد. امنیت، حس بسیار خوبی است که در چنین شرایطی باید از طرف والدین و مشاورین مدرسه به کودک انتقال داده شود. مشاوران مدرسه باید با والدین کودک بیمار در ارتباط باشند و همواره والدین را از وضعیت کودک در مدرسه مطلع کنند. والدین می توانند با کاهش ساعات حضور در مدرسه به کودک اطمینان دهند که دوری از والدین برای وی تهدیدی محسوب نمی شود.

این مطلب را هم مطالعه کنید :  کتاب هوش عاطفی کاربردی – حسین لشکری و اصغر نوری امامزاده ای

درمان اضطراب جدایی در کودکان دبستانی 

کودکان در سال های اول زندگی، حساس تر هستند. کودکان در سنین پایین هنگام جدایی از مادر ممکن است بی تابی کنند و حتی جیغ بکشند. این موضوع در سنین پایین نشان دهنده روند رشد کودک است و اختلال محسوب نمی شود اما گاهی در برخی از کودکان علائم اضطراب جدایی در خردسالی نیز دیده می شود. کودکان دبستانی ممکن است به هنگام رفتن به مدرسه بی تابی کنند و از انجام فعالیت در مدرسه، ترس و اضطراب داشته باشند. این کودکان در خواب، کابوس می بینند و همواره نگران ترک خانه و رفتن به مدرسه هستند. مسلماً این اختلالات ممکن است منجر به ایجاد مشکلاتی در روابط اجتماعی و خانوادگی کودک ایجاد کند.

سعی کنید با انجام یکسری ترفندهای خاص اقدامات لازم برای درمان اضطراب جدایی در کودکان را شروع کنید. والدین بهتر است، هنگام خداحافظی از کودک، ناراحتی و یا استرس نداشته باشند و خیلی طبیعی رفتار کنند. هنگام رفتن به مدرسه به فرزند باج ندهید که برای او خوراکی خوشمزه، اسباب بازی، کتاب داستان و … خریداری می کنید. کودک را در محیط های جدید ببرید و به او اطمینان دهید که خطری در محیط جدید، او را تهدید نمی کند.

به این مطلب امتیاز دهید.
دسترسی سریع

> مشاوره تحصیلی و کنکور

> مشاوره کودک و نوجوان

> مشاوره خانواده و ازدواج

> مهاجرت تحصیلی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمام زمینه ها ، به دانش چندین ساله ما نیاز داشتید می توانید با  با ما در ارتباط باشید  تا از مزایای مشاوره حضوری مرکز مشاوره بصیرت نوین بهره مند گردید. همچنین می توانید از طریق فرم ارتباط با ما، پیام ها و انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید. 

 

تمامی حقوق این سایت متعلق به بصیرت نوین می باشد ©