ویرایش محتوا

هر آنچه که باید در مورد مشاوره تحصیلی ابتدایی بدانید

منظور از مشاوره تحصیلی دادن یک برنامه یا ارائه یکسری اطلاعات برای پیشرفت و موفقیت در تحصیل است. امروزه استفاده از مشاور تحصیلی در مدارس در تمامی مقاطع از ابتدایی تا دبیرستان انجام می‌ شود و نقش گسترده و پر رنگی در موفقیت دانش آموزان دارد. این در صورتی است که در گذشته از مشاور تحصیلی بیشتر برای انتخاب رشته دبیرستان یا دانشگاه استفاده می شد. ما در این مطلب قصد داریم تا درباره مشاوره تحصیلی ابتدایی، موضوعات مشاوره تحصیلی و تاثیر آن بر روی فرآیند درسی دانش آموزان صحبت کنیم بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

اهمیت دوران ابتدایی

دوران دبستان و ابتدایی یکی از مهم ترین دوران زندگی کودکان است در این دوران آن‌ها برای اولین بار از خانواده جدا شده و به شکل مستقل به یادگیری می‌پردازند. از طرفی در این دوران است که کودکان بیشتر استعدادهای خود را پیدا می کنند و به شکل پایه تمامی آموزش‌ها را فرا می گیرند. بنابراین بسیار مهم است که کودکان از آموزش خوبی بهره ببرند. اینجا است که شما متوجه نقش مشاور تحصیلی در مقطع ابتدایی می‌شوید. درواقع مشاوره درسی ابتدایی به رشد دانش آموزان از لحاظ درسی و اجتماعی بسیار کمک می کند.

استفاده از مشاوره تحصیلی در مقطع ابتدایی چه فایده ای دارد؟

همان طور که می دانید دوران دبستان نقش بسیار موثری در موفقیت کودک در آینده دارد. بنابراین وجود یک مشاور تحصیلی باعث می شود که ویژگی های مثبت و منفی کودک توسط مشاور شناخته شود و در این صورت با بررسی و حل نقاط ضعف کودک از بروز مشکلات در آینده جلوگیری کرد. همچنین با توجه کردن به نقاط قوت کودکان می‌شود به رشد و تعالی بیشتر آن‌ها در مسیر موفقیت کمک کرد.

استفاده از تکنولوژی های جدید در مشاوره درسی دانش آموزان

امروزه بسیاری از والدین شاغل هستند و نمی توانند به طور مرتب پیگیر مسائل درسی کودکشان باشند. در واقع رفت و آمد مدام به مدرسه و تعامل با معلمان و مشاوران مدرسه برای والدین شاغل بسیار سخت است. اینجاست که تکنولوژی به کمک والدین می آید. مشاورین و معلمین مدرسه می‌توانند با ایجاد یک کانال مشاوره درسی ابتدایی در تلگرام و یا واتساپ و دیگر شبکه‌های اجتماعی یک راه ارتباطی راحت بین خود و خانواده های دانش آموزان ایجاد نمایند.

این مطلب را هم مطالعه کنید :  چهار ظرفیت که به موفقیت تحصیلی شما کمک می‌کنند

 

وظایف مشاور مدرسه ابتدایی

مشاوره مدرسه ابتدایی دارای وظایف متعددی می باشد. از مهم ترین وظایف آن ها شناخت استعداد های کودک و سرمایه گذاری بر روی این استعداد ها است. از دیگر وظایف مشاوره مدرسه ابتدایی ایجاد زمینه لازم برای بالابردن توانایی دانش آموزان، شناسایی دانش آموزانی که مشکلات تحصیلی و تربیتی دارند و تلاش برای بر طرف کردن آن مشکلات، انجام مشاوره فردی با دانش آموز درباره امور درسی، تربیتی و خانوادگی، انجام مشاوره گروهی با دانش آموزان در امور درسی، آشنا کردن دانش آموزان با اهداف مشاوره و … از مهم ترین نقش های مشاوره مدرسه ابتدایی است.

مشاوره تحصیلی در چه زمینه ای به دانش آموز کمک می کند؟

  1. کمک به رشد و تقویت حافظه کودک
  2. آموزش انواع روش های یادگیری
  3. کمک به کاهش استرس و اضطراب در کودکان
  4. افزایش اعتماد به نفس در کودکان
  5. ایجاد برنامه تحصیلی برای کودکان
  6. تشخیص و درمان اختلالات یادگیری
  7. آموزش ارتباط صحیح با همکلاسی ها
  8. درمان استرس و اضطراب در زمان امتحان
  9. آموزش مدیریت زمان
  10. حل استرس‌ها و ترس های معمول مربوط به کلاس درس

 

مشاوره تحصیلی کلاس اول

دانش آموزان پایه اول دبستان بیش از هریک از مقاطع تحصیلی نیاز به مشاوره خوب دارند. آن‌ها به دلیل اولین تجربه جدا شدن از خانواده دارای چالش ها و دغدغه های خاصی می باشند. علاوه بر آن خانواده های آن ها نیز برای انتخاب یک مدرسه خوب برای فرزندشان همواره نگران و مضطرب هستند. وظیفه مشاور تحصیلی کلاس اول دبستان شامل موارد زیر می شود:

  1. آماده سازی روحی دانش آموز برای ورود به اجتماع کوچک مدرسه
  2. یاد دادن نحوه ارتباط برقرار کردن با سایر دوستان و همکلاسی ها
  3. پیگیری اوضاع و شرایط درسی کودک و یافتن نقاط ضعف و قدرت آن
  4. آموزش روش صحیح تعلیم و تربیت
این مطلب را هم مطالعه کنید :  مشاوره دانشگاه بدون کنکور

مشاوره تحصیلی پایه پنجم و ششم ابتدایی

معمولا در این پایه ها کودکان در حال قدم گذاشتن به دوران نوجوانی هستند. در این دوران کمی روحیات آن ها دچار تغییر می شود. بنابراین اکثرا مشاهده می شود که در این پایه ها دانش آموزان بیشتر دچار افت تحصیلی، عدم تمرکز و مشکلات روحی می شوند. به همین دلیل وجود یک مشاور با تجربه و خوب می تواند کودکان را از این بحران ها نجات دهد. از طرفی دانش آموزان پایه ششم خود را برای المپیادها و مدارس خاص مانند تیزهوشان یا سمپاد آماده می کنند. متاسفانه این مسئله به تنهایی می تواند عاملی برای به وجود آمدن استرس در کودکان باشد. وجود مشاور تحصیلی می تواند نقش بسیار موثری در کاهش استرس و موفقیت کودکان داشته باشد. بنابراین وجود مشاور تحصیلی پایه پنجم و مشاوره تحصیلی پایه ششم بسیار لازم و ضروری است.

 

سوالات مشاوره ای دانش آموزان ابتدایی

 

از سوالاتی که هر دانش آموز ابتدایی ممکن است از با آن مواجه شود و با مشاور خود در میان بگذارد معمولا موارد زیر است.

  1. برنامه ریزی درسی برای قبولی در المپیادهای مختلف ( ویژه دانش آموزان پایه پنجم و ششم)
  2. برنامه ریزی درسی برای قبولی در مدارس تیزهوشان و سمپاد (ویژه دانش آموزان پایه ششم)
  3. پرسیدن سوال در رابطه با کاهش استرس در زمان امتحانات میان ترم و پایان ترم
  4. درمیان گذاشتن برخی از مشکلات شخصی کودک با مشاور و حل آن
  5. درخواست برنامه ریزی برای پیشرفت در آموزش

 

اهداف

هدف اصلی مشاوره کودکان در دوره ابتدایی افزایش خودشناسی، افزایش اعتماد به نفس، آموزش تعامل با دیگران، بهبود و رشد در زمینه درسی، افزایش احساس مسئولیت و تغییر نگرش و دیدگاه های نا مطلوب در دانش آموزان است. به طور کلی هدف از استفاده از مشاوره تحصیلی برای دانش آموزان ابتدایی ایجاد یک زندگی مفید، تعلیم و تربیت، افزایش بهداشت روانی و یاد دادن حس اعتماد به نفس و مسئولیت به کودکان است. مسلما اجرای این هدف در جامعه بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

این مطلب را هم مطالعه کنید :  مشاوره انتخاب رشته ارشد

مشاور تحصیلی آنلاین

خوشبختانه امروزه به واسطه رشد و پیشرفت تکنولوژی و دسترسی همگانی به اینترنت بسیاری از افراد که در مناطق روستایی یا مناطق حاشیه هستند و از امکانات مطلوب تحصیلی برخوردار نیستند می توانند از طریق اینترنت و استفاده از مشاوره تحصیلی آنلاین مشکلات و دغدغه های خود را با یک مشاور با تجربه در میان بگذارند و از دانش این افراد برای رشد و پیشرفت خود بهره ببرند.

 

جمع بندی

 در این مقاله درباره مشاوره تحصیلی ابتدایی و اهمیت آن بر پایه های اول و پنجم و ششم مقطع ابتدایی صحبت کردیم. همچنین به بررسی وظایف یک مشاور تحصیلی پرداختیم. دانستیم که یک مشاور تحصیلی تا چه حد می تواند در رشد و پیشرفت دانش آموزان و ایجاد یک جامعه سالم تاثیر گذار باشد. علاوه بر این در ارتباط با اهداف مشاوره تحصیلی در مقطع ابتدایی با شما صحبت کردیم . همچنین گفتیم که امروزه به لطف تکنولوژی و اینترنت تمامی افراد می توانند از خدمات مشاوره تحصیلی در مقطع ابتدایی بهره ببرند.

مرکز مشاوره بصیرت نوین یکی از مراکز مشاوره تحصیلی می باشد. این مجموعه کار خود را از سال 1390 شروع کرده است و با سابقه ده ساله در این زمینه توانسته به بسیاری از افراد کمک کند. این مرکز توسط جناب آقای حسین لشکری مدیریت می شود.

ممنون از شما 😊
دسترسی سریع

> مشاوره تحصیلی و کنکور

> مشاوره کودک و نوجوان

> مشاوره خانواده و ازدواج

> مهاجرت تحصیلی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمام زمینه ها ، به دانش چندین ساله ما نیاز داشتید می توانید با  با ما در ارتباط باشید  تا از مزایای مشاوره حضوری مرکز مشاوره بصیرت نوین بهره مند گردید. همچنین می توانید از طریق فرم ارتباط با ما، پیام ها و انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید. 

 

تمامی حقوق این سایت متعلق به بصیرت نوین می باشد ©