ویرایش محتوا

مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره پیش از ازدواج جزو مهمترین بخش های زوج درمانی به شمار می رود. انتخاب شریک زندگی نیز یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین انتخاب های یک فرد در طول زندگی می باشد. عدم آگاهی و شناخت کامل طرفین از همسر آینده شان ممکن است، مشکلات و صدمه های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

هدف افراد برای مراجعه به مشاوره پیش از ازدواج، گرفتن جواب مثبت یا منفی از مشاور برای ازدواج نیست. هدف اصلی مراجعین؛ کمک گرفتن، شناخت بهتر خود و طرف مقابل قبل از تصمیم گیری نهایی می باشد.

مشاوره قبل از ازدواج، تلاش می کند تا طرفین شناخت بهتری از خود و طرف مقابل داشته باشند. آشنا نمودن افراد با مسئولیت های زندگی مشترک، واقعیت های زندگی و وظایفی که هر فرد در زندگی دارد نیز از وظایف مشاورین می باشد. اغلب جلسات مشاوره به این گونه است که هر دو طرف با هم در جلسات شرکت میکنند.

لزوم مراجعه به مشاوره پیش از ازدواج

چرا مشاوره پیش از ازدواج ضروری است؟!

آگاهی از مشکلاتی که ممکن است عدم مراجعه به مشاوره پیش از ازدواج برای زوجین پیش بیاورد ضرورت این جلسات را بیشتر مشخص می کند. مشاور کمک می کند تا طرفین در مورد مهمترین مسائل گفت و گو داشته باشند. زوجین ممکن است هنگام تصمیم به ازدواج گفت و گو و بحث را در مورد اساسی ترین مسائل فراموش کنند.

اساسی ترین موضوعاتی که مشاوره پیش از ازدواج کمک میکند تا زن و مرد مورد آنها گفت و گو داشته باشند، شامل موارد زیر است:

  • امور مالی مانند مخارجی که خواهند داشت و یا منابع تامین مخارج زندگی مشترک.
  • روابط هر فرد با اطرافیان و همکاران، چارچوب هایی که هر فرد برای ارتباطات خود دارد و توقعاتی که طرفین از روابط طرف مقابل دارد.
  • اعتقادات، باورها و ارزش هایی که هر کدام از طرفین به آنها پایبند هستند.
  • آشنایی با خواسته هایی که طرف مقابل یا خود فرد از نحوه محبت کردن و روابط جنسی دارد.
  • تمایل و برنامه ای که زن و مرد برای بچه دار شدن دارند.
  • آگاه کردن طرف مقابل از چگونگی روابط خانوادگی خودشان.
  • استراتژی هر فرد در تصمیم گیری های مهم و اساسی در زندگی.
  • برنامه ای که هر فرد برای ادامه زندگی و آینده کاری یا تحصیلی دارد.
  • وظایف هر فرد در زندگی.
  • روش هایی که هر فرد برای مقابله با خشم دارد.
  • چشم اندازی که هر فرد برای چگونگی روابط خود با خانواده طرف مقابل دارد.
  • تفریحاتی که برای اوقات فراغتشان در نظر می گیرند.
این مطلب را هم مطالعه کنید :  مشاوره دوران بارداری

زوجین در جلسات مشاوره قبل از ازدواج تشویق می شوند تا بیشتر و بهتر در مورد موضوعاتی که ذکر شد با هم گفت و گو داشته باشند. گفت و گو در مورد موضوعات اساسی باعث می شود که طرفین آگاهی بهتری نسبت به خود و طرف مقابل داشته باشند. شناخت بهتر باعث می شود زوجین چشم انداز واقعی تر و انتظارات منطقی تری از زندگی مشترک داشته باشند.

تست های مشاوره پیش از ازدواج

چه نکاتی در مشاوره قبل از ازدواج مهم هستند؟!

فلسفه مشاوره قبل از ازدواج منطبق کردن افراد با هم نیست بلکه تفاوت ها و اختلافات ها را پیدا  می کند. اختلاف نظر های جزئی، کاملا طبیعی است اما مشاوره پیش از ازدواج مسائل هشدار دهنده را پیدا کرده و به مراجعین اعلام می کند. شناخت مسائل هشدار دهنده، باعث می شود قبل از وقوع هر نوع مشکل بزرگی برای حل آنها اقدام کرد.

وظیفه مشاوره پیش از ازدواج بعد از شناخت مسائل هشدار دهنده تلاش برای از میان برداشتن این مشکلات و مسائل است.

نکاتی که مشاوره پیش از ازدواج اعلام می کند که ممکن است باعث بروز مشکلات بزرگ در زندگی مشترک شوند شامل موارد زیر است:

  • تصمیم به فرزندآوری در مدت کوتاهی پس از ازدواج: فرزند آوری در سال های اولیه ازدواج مسئله چندان درستی نیست چرا که زمان بیشتری برای تثبیت برخی مسائل لازم است. فرزند آوری با وجود تمام شیرینی ها استرس و فشار بیشتری به زن و شوهر وارد می کند.
  • نبود روابط صمیمی و با صداقت در خانواده پدری: خانواده باعث می شود والد خوب یا بد بودن و روابط خانوادگی را از آن یاد بگیریم. خانواده ای که روابط سرد و بدون صمیمیت با همدیگر دارند، ممکن است الگوی مناسبی برای فرزندان خود نباشد.
  • مدت آشنایی کوتاه یا بلند مدت: مراجعه به مشاوره پیش از ازدواج به تنهایی برای شناخت همدیگر کافی نیست و طرفین باید مدت زمان مناسبی برای آشنایی با هم صرف کنند. مناسب ترین زمان برای آشنایی بین شش ماه تا سه سال می باشد. مدت آشنایی کوتاه باعث عدم شناخت کافی از طرفین می شود. مدت آشنایی اگر از ۳ سال نیز بیشتر شود ممکن است طرفین صرفا از روی عادت به همدیگر، ازدواج کنند.
  • وجود تفاوت های زیاد در مورد مسائل اعتقادی، اقتصادی، اجتماعی، میزان تحصیلات و مسائل شخصی: متخصص مشاوره قبل از ازدواج به مراجعین خاطر نشان میکند که اعتقادات و باور های هر فرد به آسانی قابل تغییر نیستند. تفاوت های زیاد در مورد مسائل مهم مانند آنچه ذکر شد، می تواند باعث بروز تنش ها و مشکلات بزرگی بشود.
  • دوران کودکی یا نوجوانی سخت: والدینی که در دوران کودکی و نوجوانی کمبودها یا سختی های فراموش ناشدنی داشته اند؛ ممکن است در تربیت فرزندان خود دچار افراط یا تفریط شوند.
  • وجود الگوی تاهل نادرست بین سایر اعضای خانواده: منظور از الگوی تاهل نادرست مواردی مانند چند همسری، خیانت و در نظر گرفتن طلاق به عنوان اولین راه حل می باشد. وجود الگو های ازدواج نادرست در خانواده و اطرافیان ممکن است احتمال گرایش به این نوع الگو ها را در فرد بیشتر کند.
این مطلب را هم مطالعه کنید :  مشاوره تحصیل در خارج از کشور

ویژگی های بهترین دکتر مشاوره قبل از ازدواج

بهترین دکتر مشاوره قبل از ازدواج باید مهارت های خاصی داشته باشد در ادامه مطلب این مهارت ها را بیشتر بررسی می کنیم. گرفتن تست های مشاوره قبل از ازدواج از مراجعین جزو اولین و مهمترین بخش های مشاوره پیش از ازدواج است. تست های مشاوره ازدواج برای شناخت بیشتر فرد انجام می گیرد. نظر به اینکه اغلب تست ها دارای بخش هایی برای راستی آزمایی هستند شناخت درست تری از افراد به ارمغان می آورند. مهارت هایی که یک مشاوره پیش از ازدواج خوب باید داشته باشد شامل موارد زیر است:

  • توانایی ایجاد رابطه عمیق و صمیمی با مراجعین در مدت کوتاه برای جلب اعتماد افراد.
  • توانایی گوش دادن و برقراری ارتباط برای تشخیص هرچه سریعتر مشکلات.
  • به روز بودن اطلاعات و آگاهی از مسائل روز جامعه برای ارائه راهکارهای کاربردی تر.
  • توانایی حل مسئله و ارائه پیشنهاد هایی مناسب برای حل مشکلات
  • توانایی درک تفاوت های فرهنگی و سنت های تمام مراجعین.
  • داشتن تعهد کاری و برخورد های بی طرفانه: مشاوره قبل از ازدواج باید خیر و صالح هر دو طرف را در ارائه راهکار ها در نظر بگیرد.
  • منفی نگر نبودن و ایجاد حس مثبت و خوش بینی در مراجعین: منظور این مورد، نادیده گرفتن مشکلات نیست بلکه باید مراجعین را به آرامش دعوت کرد تا بتوان راه حلی برای مشکلات پیدا یافت.

تفاوت ما ارائه؛ خدمات برتر

مرکز مشاوره بصیرت نوین با داشتن مشاورین مجرب و حرفه ای، برترین خدمات مشاوره پیش از ازدواج را ارائه می دهد.

این مطلب را هم مطالعه کنید :  مرزهای روابط بین فردی به چه صورت است؟

بصیرت نوین؛ بهترین مرکز برای مشاوره پیش از ازدواج

ممنون از شما 😊
دسترسی سریع

> مشاوره تحصیلی و کنکور

> مشاوره کودک و نوجوان

> مشاوره خانواده و ازدواج

> مهاجرت تحصیلی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمام زمینه ها ، به دانش چندین ساله ما نیاز داشتید می توانید با  با ما در ارتباط باشید  تا از مزایای مشاوره حضوری مرکز مشاوره بصیرت نوین بهره مند گردید. همچنین می توانید از طریق فرم ارتباط با ما، پیام ها و انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید. 

 

تمامی حقوق این سایت متعلق به بصیرت نوین می باشد ©