ویرایش محتوا

چهار ظرفیت که به موفقیت تحصیلی شما کمک می‌کنند

در این مقاله به چهار ظرفیت روانشناختی در مورد کنکور پرداخته می‌شود. این چهار ظرفیت نه تنها در کنکور بلکه در سایر موقعیت‌های زندگی نیز به ما کمک می‌کنند. دکتر حسین لشکری، دکترای برنامه‌ریزی از مرکز مشاوره بصیرت نوین در مورد این چهار ظرفیت صحبت می‌کند.

ظرفیت اول: خودکارامدی:
اگر دائم والدین برای رفتن به سمت درس خواندن ما را صدا می‌زنند باید در موفقیت تحصیلی خودمان شک کنیم. این که برای بیدار شدن از خواب به اصرار والدین بیدار می‌شوید. اینکه بعد از چند دقیقه استراحت به اسرار والدین باید مجدد سر درس‌خواندن بروید. این‌ها مانع از موفقیت تحصیلی شما می‌شود.

خودکارامدی به این معنا است که برنامه‌ای که از مشاور گرفته‌ایم را به موقع و سروقت سراغ آن برویم. خودکارامدی این نیست که دیگران ما را هل دهند برای انجام کار. خودکارامدی این نیست که مشاور بتواند برای شما کاری انجام دهد. مشاور می‌تواند راهنمای شما در موفقیت تحصیلی‌تان باشد. اگر شما فرد خودکاری در زمانبندی و انجام کارهایتان باشید به موفقیت تحصیلی خواهید رسید.

ظرفیت دوم: تاب‌آوری:
بسیاری از دانش‌آموزان دائم هرچیزی را زیر سوال می‌برند. به خصوص در شرایطی که نیاز است کلاس‌ها به صورت آنلاین برگزار شود. از مدرسه از معلم‌ها مدام ایراد می‌گیرند. اینجاست که نقش تاب‌آوری نمایان می‌شود. اگر شما بتوانید در بحران‌ها به پیش بروید به موفقیت می‌رسید.

افراد موفق در شرایط بحرانی توانستند به رشد خود ادامه دهند و موفق شوند. کنکوری‌های موفق در تست‌های سخت توانستند خوش بدرخشند و موفق شوند. پس تاب‌آوری یکی از ظرفیت‌های مهم در موفقیت تحصیلی به حساب می‌آید.

این مطلب را هم مطالعه کنید :  مشاوره قبولی نمونه دولتی اصفهان

ظرفیت سوم: خوش بینی:
ما باید از داشته‌های خودمان لذت ببریم. از معلمی که داریم. از منابعی که داریم. از مدرسه‌ای که داریم. باید خوش‌بین باشیم و برای رسیدن به موفقیت از داشته‌های خودمان به نحو احسن استفاده کنیم.

دانش‌آموز خوش‌بین قطعا موفق می‌شود. اما دانش‌آموز منفی‌گرا دائما داشته‌های خودش را زیر سوال می‌برد. دائم از مدرسه از معلم از منابع خودش ایراد می‌گیرد. بدبینی قطعا انرژی شما را کاهش می‌دهد. خلق و خوی شما وقتی پایین می‌آید قطعا موفقیت شما زیر سوال می‌رود. حتما باید به این ظرفیت ها برای موفقیت توجه داشته باشیم.

پس دانش‌آموز موفق با خوش‌بینی با استفاده از امکاناتی که دارد برای رسیدن به هدفش اقدام می‌کند.

ظرفیت چهارم: امیدواری:
امیدواری چهارمین ظرفیت برای موفقیت تحصیلی است. می‌شود گفت که ظرفیت‌های دیگری هم وجود دارد. اما این چهار ظرفیت مهم‌ترین ملاک‌ها برای موفقیت تحصیلی به حساب می‌آید.

از دانش‌آموزان می‌خواهم که امیدوارانه به مسائل نگاه کنند. خیلی وقت‌ها آمار ثبت‌نام کنکور ما را ناراحت کند. این حجم مطالب برای درس خواندن برای مطالعه ممکن است شما را ناراحت کند.

به میزانی که می‌توانید مطالعه داشته باشید. به میزانی که می‌توانید تست بزنید شروع کنید. امیدوار باشید. به شرط آنکه تمام ظرفیت‌ها را داشته باشید، قطعا موفق می‌شوید.

دانش‌آموز امیدوار کسی است که اول خودکارامد باشد. دوم، تاب‌آوری بالایی داشته باشد. سوم، نسبت به داشته‌هایش خوش‌بین باشد. این سه ظرفیت در امید به موفقیت شما بسیار تاثیر گذار است. بنابراین با این چهار ظرفیت به استقبال بهترین نتیجه، بهترین رتبه و بهترین دانشگاه می‌رویم.

موفق باشید

این مطلب را هم مطالعه کنید :  ظرفیت مدارس تیزهوشان در اصفهان چقدر است؟ + آدرس مدارس

دکتر حسین لشکری

به این مطلب امتیاز دهید.
دسترسی سریع

> مشاوره تحصیلی و کنکور

> مشاوره کودک و نوجوان

> مشاوره خانواده و ازدواج

> مهاجرت تحصیلی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمام زمینه ها ، به دانش چندین ساله ما نیاز داشتید می توانید با  با ما در ارتباط باشید  تا از مزایای مشاوره حضوری مرکز مشاوره بصیرت نوین بهره مند گردید. همچنین می توانید از طریق فرم ارتباط با ما، پیام ها و انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید. 

 

تمامی حقوق این سایت متعلق به بصیرت نوین می باشد ©