ویرایش محتوا

مثلث عشق استرنبرگ چیست؟ (راهنمای کامل)

مثلث عشق اشترنبرگ

اشترنبرگ عـشق را بـه سـه بخـش قـسمت ميكند:

الف ـ ميل

ب ـ صميميت

 ج ـ تعهد

«ميل» به انگيزه هايي اشاره دارد كه به عشق رهنمون ميشوند. ( انگيـزه هـايي ماننـدجذابيت و تمايلات جنسي) اما از طرف ديگر بـه نيـاز هـايي از قبيـل عـزت نفـس، نزدیک بودن و خود شكوفايي هم اشاره دارد . «ميـل» در عـين حـال بـسياري از هيجانهـا را نيـز در برميگيرد ( . هيجاناتي از قبيل آرزو، شرم، آسيب پذيري، تحـسين و اشـتياق ). پـس ميـل دو مؤلفه ي هيجاني و انگيزشي عشق را در برمي گيرد.

«صميميـّت»به رفتارهايي اطلاق ميشود، كه نزديكي عاطفي را افزايش مـي دهـد.

نزديك بودن عاطفي شامل حمايت و درك متقابل، ارتبـاط برقـرار كـردن و سـهيم كـردن خود، فعاليتها و داراييهايمان با ديگري است.

«تعهد» به دو گونه تصميم باز مي گردد. ابتدا تصميم كوتاه مدتي مبني بـر ايـن كـه آيا آنچه كه هست را عشق بناميم يا نه و دوم تصميم بر اين كه آيا براي حفـظ آن عـشق بـه سوي آينده اي قابل پيش بيني تلاش كنيم يا نه . تعهد بيشتر كاركرد شناختي دارد تا كاركرد هيجاني و شامل قصد هشيارانه و اراده ميشود.

در روانشناسي سه مؤلفه ي رفتار، شـناخت و هيجـان در دهـه هـاي اخيـر، اسـاس و بنيان پديده هاي رواني شناخته شده است و عشق نيزبه عنـوان يـك پديـده ي روانـي از ايـن موضـوع مـستثني نيـست. بنـابراين مـيتـوانيم بگـوييم كـه «ميـل» مؤلفـه ي هيجـاني عـشق،«صميميت» مؤ لفه ي «رفتاري » « و تعهد» قسمت شناختي آن است.

هشت نوع عشق از نظر اشترنبرگ

اشترنبرگ هشت نوع عشق را مطرح ميكند.

این مطلب را هم مطالعه کنید :  مشاوره خیانت | مشاوره خیانت همسر

  • فقدان عشق:

در اين رابطه هيچ يك از عناصـرعـشق حـضور نـدارد . ايـن رابطـه را در زنـدگي روزانه با مردم عادي داريم . اگر احساستان درباره ي شريك زندگيتـان از ايـن نـوع باشـد، ميتوان گفت كه رابطه تان در معرض خطر است.

  • عشق دوستانه:

اين احساس زماني دست ميدهد كه ميل و تعهد به مقدار كم وجـود داشـته باشـد يـا اصـلاً وجود نداشته باشد، اما صميميـّت در حد بـالايي حـضور دارد . ايـن احـساس را معمـولاً در رابطه با دوستان صميمي داريم.

  • عشق شهواني:

ميل در اين عشق بيشتر حضور دارد . هيجانات و ميل زيادي در ايـن ر ابطـه وجـود دارد، اما صميميـّت و تعهد در سطح ضعيفي قرار دارد.

  • عشق پوچ:

اين عشق زماني احساس مي شود كه تعهـد قـوي باشـد ، امـا ميـل و صميميــّت در سطح پاييني قرار داشته باشد يا اصلاً وجود نداشته باشـد. ايـن ويژگـي اغلـب در زوجهـايي ديده ميشود، كه مدت زيادي از ازدواج آن ها ميگذرد و به خاطر بچه ها در كنار يكـديگر زندگي مي كنند و ميخواهند رابطه را، حتي اگراز نظر رواني و جـسمي يكـديگر را ارضـا نكنند، حفظ كنند.

  • عشق خيال انگيز:

اين عشق در بين زوج هايي مشاهده ميشود كه رابطه ي آنها تا اندازهاي تازه است. ميل ّو صميميـت شديد است، اما زوج ها به اندازه ي كافي، زندگي مشترك يا تجربه هاي مشترك ندارند كه متقابلاً احساس تعهد كنند.

  • عشق مشفقانه:

در اين عشق صميميـّت و تعهد شديد است، امـا ميـل ضـعيف اسـت . عـشق مـشفقانه در بـين زوج هايي ديده ميشود كه به مدت تقريباً طولاني با هم هستند و از يكديگر رضايت دارند، اما جاذبه جنسي آنها از بين رفته است .

  • عشق ابلهانه:
این مطلب را هم مطالعه کنید :  بی میلی جنسی در زنان

در اين عشق ميل و تعهد بالاسـت امـا صميميــّت ضـعيف اسـت. عـشق ابلهانـه در زوج هايي ديده ميشـود كـه يـك عنـصر مـشترك قـوي دارنـد و بـه همـين دليـل تـصميم ميگيرند ازدواج كنند، حتي اگر يكديگر را اصلاً نشناسند.

  • عشق كامل:

اين عشق سه عنصر را به طور سخاوتمند در خود جاي داده است . عشقي است كه همه ي ما آن را در خواب ميبينيم. همانطور كه اشترنبرگ ميگويد، رسيدن به اين مرحلـه خيلي آسان تر از نگهداشتن آن  است.

جدول زير آنچه را كه درباره ي روابط دو نفر، يـا هـشت شـيوه ي دوسـت داشـتن گفتيم، به طور خلاصه نشان ميدهد.

 

ممنون از شما 😊
دسترسی سریع

> مشاوره تحصیلی و کنکور

> مشاوره کودک و نوجوان

> مشاوره خانواده و ازدواج

> مهاجرت تحصیلی

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمام زمینه ها ، به دانش چندین ساله ما نیاز داشتید می توانید با  با ما در ارتباط باشید  تا از مزایای مشاوره حضوری مرکز مشاوره بصیرت نوین بهره مند گردید. همچنین می توانید از طریق فرم ارتباط با ما، پیام ها و انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید. 

 

تمامی حقوق این سایت متعلق به بصیرت نوین می باشد ©